Dentonation (bildbeskrivning)
På reklambilden ser vi massor av bakverk som dammsugare, chokladbollar och prinsesstårta. De ligger på ett fat som står på ett bord. Det är många olika färger men den större delen går i rosa/lila nyanser. Bakverken är det som dominerar bilden och står i centrum. Eftersom det är mörkare ute i kanterna och blir ljusare i mitten så fokuserar man automatiskt på bakverken. Bilden är tagen ur neutral vinkel och fokuset ligger på fatet med bakverken. Eftersom det enda som finns på bilden är fatet med bakverk så är det där blicken fastnar först.
Konnotation (tolkning av bilden)
Det som jag tycker gör bilden intressant är att det är många färger, vilket ger bilden liv. Lila/rosa är även en färg som drar blicken till sig eftersom rosa/lila är en färg som ofta förknippas med lycka och kärlek. Den är även stilren och det händer inte så mycket i bilden.
Bilden förmedlar ganska många känslor. Först och främst blir man sugen på fika (om man kan säga att hunger är en känsla?). Jag blir även glad och det ligger lite humor i bilden. Hela reklamen framkallar dessa känslor. Texten gör att man börjar fundera, är det humor eller vill de att man ska börja tänka om och äta nyttigt i stället? Den ger ett ganska dubbelt budskap men jag tror att de menar att man ska äta varierat ur deras sortiment med bakelser.
Reklam
De som gjort denna reklam är Delicato AB vilka är nordens största tillverkare av konditori varor. Det som fångar mitt intresse är bilden och texten, logotypen ser man inte förrän man kollat på hela bilden (det är väl meningen). Texten lättar upp reklamen lite eftersom bakverk annars brukar kopplas samman med sådant man inte ska äta men nu skojar de till det. Allt ser gott och verkligt ut - man vill bara gå fram och plocka ut en chokladboll ur bilden. Färgen spelar också en stor roll den gör att det känns lugnt, harmoniskt och man blir intresserad.
Det är svårt att säga vilken miljö bilden är tagen i eftersom det enda man ser är ett fat med bakverk, en del av ett bord och en vägg. Det känns i alla fall hemtrevligt och som att det är taget i en matsal eller något som passar reklamen. Bakverken är även det som dominerar bilden och texten syns bra med en bra betydelse. Texten ser nästan ut att vara skriven med glasyr eller liknande.
De som gjort denna reklam är Delicato AB vilka är nordens största tillverkare av konditori varor. Det som fångar mitt intresse är bilden och texten, logotypen ser man inte förrän man kollat på hela bilden (det är väl meningen). Texten lättar upp reklamen lite eftersom bakverk annars brukar kopplas samman med sådant man inte ska äta men nu skojar de till det. Allt ser gott och verkligt ut - man vill bara gå fram och plocka ut en chokladboll ur bilden. Färgen spelar också en stor roll den gör att det känns lugnt, harmoniskt och man blir intresserad.
Det är svårt att säga vilken miljö bilden är tagen i eftersom det enda man ser är ett fat med bakverk, en del av ett bord och en vägg. Det känns i alla fall hemtrevligt och som att det är taget i en matsal eller något som passar reklamen. Bakverken är även det som dominerar bilden och texten syns bra med en bra betydelse. Texten ser nästan ut att vara skriven med glasyr eller liknande.
Jag tror att den tänkta målgruppen är alla människor, de vill sälja bakverk och tårtor vilket de flesta tycker om - de har bakelser som passar alla åldrar! Det är en sak som tyder på att det är mer för kvinnor och det är färgen. Rosa/lila är en färg som ofta används när man pratar om kvinnor och den "attraherar" kvinnor mer. Reklamen anspelar på ett behov som redan finns och de vill bara försöka sälja mer. Vi människor har i dag ett väldigt behov av söt-saker och bakelser och de försöker bara utnyttja våra svaga punkter.
Detta är en reklam som vädjar till vårt förnuft, våra känslor och vår plånbok. När man ser denna reklam så tänker man så här:
"Förnuftet säger nej, nej, nej... men känslorna säger ja, ja, ja..."Det försöker bara utnyttja våra svagheter och om man blir sugen på något så brukar oftast inte plånboken spela någon roll. Bakelser är något som alltid brukar gå hem hos folk och när man ser en reklam brukar man oftast gå och köpa det. Delicato AB tjänar på att göra dessa reklamer eftersom de spelar våra hjärnor ett spratt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar